Spis treści:
Zobacz również: Jaka karta graficzna do komputera do gier?
Ray tracing – co to takiego? Najprościej mówiąc, jest to technika wpływająca na poprawę realizmu trójwymiarowej grafiki komputerowej.
Podczas tworzenia obrazu, komputer analizuje daną scenę i uwzględnia tylko te promienie świetlne, które trafiają do obserwatora, także w wyniku załamania, odbicia czy rozproszenia światła.
Ray tracing często jest określany również jako śledzenie promieni.
Efekt jest taki, że możemy podziwiać bardziej realistyczną grafikę, szczególnie jeżeli chodzi o odbicia i cienie. A efekty potrafią być naprawdę oszałamiające.
Problem jednak w tym, że do przeprowadzenia analizy konieczne jest wykorzystanie bardzo mocnego sprzętu. Do niedawna taka technika była stosowana tylko w długotrwałym procesie tworzenia animacji komputerowych. Mogliśmy ją spotkać np. w niektórych filmach animowanych.
Sytuacja zmieniła się po premierze nowych generacji kart graficznych, które oferują na tyle dobre osiągi, że pozwalają przeprowadzać śledzenie promieni w czasie rzeczywistym. Potencjał ten oczywiście został wykorzystany w grach.
Ray tracing w grach nie jest jednak taką prostą sprawą. Warto bowiem zaznaczyć, że spotykamy się tutaj z kilkoma efektami, wynikającymi z zastosowania technologii.
Mogą to być lepsze odbicia, cienie, okluzja otoczenia i rozproszone globalne oświetlenie.
Programiści tworzący gry, wybierają, które efekty będą uwzględnione w danym tytule. Mogą wybrać wszystkie rozwiązania, ale może być to np. tylko lepsze odbicie światła lub bardziej realistyczne cienie. Nie wszystkie gry oferują takie same efekty z zastosowania ray tracingu.
Jak włączyć ray tracing w grze?
W większości przypadków do obsługi technologii potrzebna jest odpowiednia karta graficzna, która dysponuje sprzętowymi jednostkami wspomagającymi obliczenia.
W modelach Nvidii są to rdzenie RT, a w modelach AMD są to jednostki Ray Accelerators.
Ray tracing – AMD karty graficzne:
Ray tracing – Nvidia karty graficzne:
Technologię można aktywować także na starszych kartach GeForce GTX 1000, ale nie dysponują one sprzętowym wsparciem dla RT, przez co nie zapewniają wystarczająco dobrych osiągów. Mówiąc konkretniej, da się na nich włączyć ray tracing, ale animacja będzie mocno ciąć.
Warto dodać, że niektóre gry zostały tak zaprojektowane, że ray tracing nie wymaga specjalnych jednostek i może być odpalony właściwie na wszystkich kartach graficznych. Płynność animacji będzie jednak zależeć od ogólnych osiągów sprzętu.
Nie ma jednak róży bez kolców.
Ray tracing pozwala uzyskać bardziej realistyczną grafikę, ale ma spore wymagania i bardzo obniża płynność animacji.
Czasami może być to spadek o połowę lub nawet więcej FPS.
Nvidia zaprojektowała dla swoich kart dodatkową technologię DLSS (Deep Learning Super Sampling), która pozwala przyspieszyć działanie gier.
Funkcja ta musi być jednak użyta przez programistów przygotowujących daną grę.
Algorytm obniża rozdzielczość generowanej animacji, a następnie wyostrza wyświetlany obraz. Technologia została jednak tak sprytnie zaprojektowana, że wykorzystywane są tutaj dodatkowe jednostki wspomagające sztuczną inteligencję (Tensor Core), więc ostateczny efekt jest zbliżony do oryginalnej jakości animacji.
No dobrze, a czy można odpalić ray tracing w konsolach? Tak, to możliwe. Konsole Xbox Series X, Xbox Series S i PlayStation 5 korzystają z nowych układów graficznych AMD RDNA 2, które też wspierają ray tracing.
Zobacz również: PlayStation 5 czy Xbox Series X? Którą konsolę wybrać?
Z racji słabszej specyfikacji, jakość efektów na konsolach została ograniczona, a na dodatek mogą one nie być widoczne na wszystkich obiektach. Z oczywistych względów nie można tutaj także wykorzystać technologii Nvidia DLSS.
Ray Tracing nie miał łatwego początku, ale technologia cieszy się coraz większym zainteresowaniem i trafia do kolejnych gier.
Zapowiedzi gier 2021. Najbardziej oczekiwane premiery gier
Najlepsze gry na Xbox Series X i Xbox Series S
Ekskluzywne gry na PlayStation 5. Najlepsze gry na wyłączność na PS5
Oczywiście na tym się nie skończy, bo w planach są kolejne tytuły wykorzystujące RT – m.in. Dying Light 2, Far Cry 6, Godfall i STALKER 2.